thelaststarinthesky

Alla inlägg under augusti 2015

Av therese - 31 augusti 2015 18:20

 
Idag blev det kasslerlåda med curry till middag. Ursäkta fall det inte ser så aptitligt ut, men det var jätte gott. Det var första gången detta gjordes, och det kommer vi göra om igen! 

Om någon är intresserad av receptet så kommer det här, 

1. Smörj en ugnssäker form
2. Koka ris (valfri mängd) och häll i det i formen
3. Finhacka purjolök & gullök & häll det över riset
4. Skiva tomater i mindre bitar. Vi hade körsbärstomater och ringla över det på purjolöken & löken
5. Hacka kassler som tärningar, lägg i hela kasslerskivor eller hur du vill ha det. 
6. Häll i grädde (4dl) chilisås (3dl) i en bunke. Vispa samman. Krydda med svartpeppar, salt och curry. 
7. Häll det över kasslerröran. Om det ser snålt ut med grädde så häll på lite extra. Och rör om
8. In i ugnen på 200grader i 30-40min. Jag tog ut den när riset var lite gyllenbrun. Och sen lade jag på 
ost. Och lade tillbaka kasslerlådan i ugnen tills osten smällt lite. 

Smaklig måltid! 

Är lite kluven hur vida barnen ska få gå till dagis eller inte i morgon! I emellanåt verkar hon pigg och må bra. Men sen ser hon plötsligt lite hängig ut och gnäller lite, inte överdrivet mycket. Så det lutar nog att dom får vara hemma & vila upp sig! Det är ju helt annat tempo på dagis än vad det är hemma.

Körde igång en maskin med tvätt tidigare
och när jag kommer ner för att hänga upp den blöta tvätten på tork så ser jag en massa vatten på golvet (inte sådär äckligt mycket vatten som i en pool) ;) men en del vatten är det iallafall. Ringer Micke som är på jobbet & han säger att han ska titta på det när han kommer hem. Och att jag inte ska tvätta mer. Suck jag som bara hade en maskin kvar att tvätta :p

Stopp i avloppet! kul kul.. 

Nej ska ta och göra i ordning barnen för läggdags. De ska sova om en stund! 

Ps. Sofias änglar har premiär idag klockan 20.00 på kanal 5. Ni missar väl inte det??? 

Av therese - 31 augusti 2015 13:34

I lördags när vi var i Örebro & mathandlade så köpte denna hårfärg

   



Mitt hår före färgning: 

 

Resultatet, OBS! dagen efter 

 
Färgningen blev inte som jag föreställde mig, då jag blev mycket mörkare än vad jag önskade. Men jag tror det blir bättre när man fått duscha ur lite mer färg i håret 

Det sägs att har man för mycket hormoner som hoppar & far runt i kroppen så kan det bli tokigt med färgningen & jag tror det kan stämma. För när jag var yngre & inte hade en kropp fullsatt med hormoner så blev färgningen alltid lyckad. Minns inte en ända gång då jag blivit misslyckad. Men nu på senaste tiden har det blivit sådär. 

Barnen är lite små snoriga men mår bra förövrigt, ingen feber & dom har bra med energi så i morgon blir det dagis igen. Micke är på jobbet. Och jag sitter här & knappar på tangenterna! Men ska strax göra något vettigt ^^ vet inte vad man ska ta för sig, men det reder sig nog (i ett hem med barn finns det alltid något att göra) 



 

 

Av therese - 28 augusti 2015 18:19

Det skiljer 19månader mellan barnen, det vill säga att Kevin fyller 4år i oktober & Bella är strax efter 2år. Som jag har skrivit i tidigare inlägg så håller vi på att potträna Kevin och han har börjat lära sig så mycket saker. Man märker att han inte är liten längre, utan en stor pojke. Medan Bella har känts liten fortfarande ;) då hon fortfarande haft blöja, inte pratar rent och åker gärna vagn. Men NU har även hon börjat använda pottan mer & mer. Så jag måste nog börja inse att jag har stora barn och att dom inte är så små längre <3 ska ta vara på sista tiden med vagn, för det dröjer väl inte allt för länge så kommer hon väl börja rata den också.

Även om jag kommer sakna bebistiden så är det ganska skönt nu när barnen blivit större <3 nej vi kommer inte skaffa flera barn. Vi är klara med babyverkstaden" . Vi har två barn som är friska och vi hade turen att vå en av varje kön som vi önskade :D det kunde inte bli bättre ^^ 


Bella har blivit förkyld, men är feberfri iallafall så det är ju skönt det. Hoppas det inte blir någon sjukstuga nu också med feber, snoriga näsor och ont i halsen :/ nej tvi! TYPISKT då vi skulle ha träffat Vicky & Dans prinsessa för första gången. Men vill inte chansa och åka dit. Vill ju inte smitta liten <3 får hoppas bacillerna försvinner FORT. 

Nej ska avrunda här! :) godkväll


  

Av therese - 28 augusti 2015 14:26

Barnen är lediga idag, eller rättare sagt dom går inte på dagis på fredagarna. Så idag hade jag hoppats på en fin sovmorgon till 8.00-8.30, det hade faktiskt varit ganska skönt. Men istället vaknade Bella vid 6.30 & gnäller lite. Men somnar om efter att jag sa till henne att vi kunde sova lite till. Men vid 07.10 så vaknar både Bella & Kevin. Jaha det blev med andra ord ingen sovmorgon ;)

Har passat på att slänga in hyllplanen som sitter på kylskåpsdörren i diskmaskinen och sedan slängde jag in lite annat som behövdes diskas. Och sedan har jag gjort i ordning "brötskåpet" där vi har matlådor, bakbunkar, köksvåg m.m jag är inte helt nöjd, men det blev bättre

Har även gått ut med komposten, fixat mat (som blev sådär) marinerat köttet, plockat lite och bakat chokladbollar. Nu sitter vi & tar det lugnt en stund. Men ska om en stund fortsätta och dona här hemma. 

Vid 16.30 kommer älsklingen hem & då blir det lite middag, som idag består utav: Klyftpotatis, rödvinsås & fläskfilé. Kommer bli gott :) 

F som i FREDAG! hoppas ni får en riktigt trevlig helg! Och glöm inte att vara rädd om er. 

Ska ta och mysa ner mig i soffan med skruttfia, som gått & blivit förkyld. Och verkar inte må toppen :(

Av therese - 26 augusti 2015 19:31

Tittar på halv åtta hos mig med tröttmössan på. Är grymt sugen på godis gärna choklad. Men skafferiet ekar tomt & jag orkar inte baka. Gjorde ett tappert försök att dämpa suget genom att äta lite pepparkakor. Men det gjorde ingen skillnad. Pepparkakor i augusti ja allt kan hända när man har barn. Kevin hittade pepparkakor på Ö & B i Eskilstuna när vi var där förut & ville promt ha dessa. Nej barnen får långt ifrån allt dom pekar på. Ibland får dom det dom vill ha och ibland inte. 

 
Barnen har varit på dagis & det hade gått bra. Och dom hade haft kul. Men var ganska nöjda när jag kom för att hämta dom :) när vi kom hem fixade jag lite mat (ris & kyckling) vilket gick hem! :´) 

Läggningen gick som en dans. Bella brukar somna nästan direkt man lägger henne. Så idag var jag bara tvungen & ta tid mest på skoj för att se hur lång tid nattningen tog. Och det tog 2min & 7sekunder. Då ÄR man trött. Kevin somnade nästan lika fort, tror det tog 4min ;) 

Nej nu ska jag kolla på repriser från Idol innan "gubben" kommer in från garaget, sen blir det film & sova. 
Godnatt, sov gott! 


Av therese - 25 augusti 2015 19:17

Kevin är inne på 3e veckan med att gå på pottan. Han som har rå dissat pottan tidigare. Eller förut kunde han gå på pottan en gång och sedan ville han helst inte veta av den. Och så kunde det gå några dagar innan han provade igen. Men det var något som tog emot. Tryggheten med att ha blöja? hur som helst så går det jätte bra! Kevin har fortfarande blöja på sig på nätterna eller om vi ska iväg. Vi skyndar långsamt & tar det i Kevins takt. Vi har inte bråttom med att få Kevin blöjfri direkt han börjat använda pottan! 

Kevin är en kille som gärna väntar in & som inte har bråttom. Som tex med språket. Han var 3½år när han började prata ordentligt. När ord efter ord började släppa. Det var inte det att han inte ville, men han valde & ta det i sin takt. Han lyssnade, tog sen in orden och en dag sa han helt plötsligt ett nytt ord. Jag blev chockad, men glad. Och sen kom det något enstaka ord till. Och sen helt plötsligt började han prata massor. 

Regnet öser ner & det är väldigt kvaft, hade hoppats på lite åska så det kunde rensa upp i luften. Men samtidigt vill jag inte att åskan ska komma för då brukar det bli lite kyligt och jag vill inte att sen sommar värmen ska ta slut redan. Nej vill ha fint ett par dagar till iallafall. 

Tittar på halv åtta hos mig, startade om programmet på boxen. Skönt att man kan starta om program och även pausa mitt i programmet, riktigt bra finess ;) ska ta och dricka lite thé till och bara slappa! Är lite trött & seg. Barnen skulle tillbaka till dagis idag efter och ha varit hemma några veckor (sommarlov) och man är ju inte riktigt van vid att gå upp tidigt! under ledigheten har vi gått upp vid 8.30 (nästan varje dag) lite skillnad på 8.30 och 6.30

Nej på återseende! Godkväll <3

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


En blogg fylld av kärlek! :D

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards